Sirküler No: 2025/080
Tarih: 05.09.2025
4 Eylül 2025 tarihli ve 33007 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 331 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile, Ar-Ge, tasarım ve destek personeline sağlanan gelir vergisi stopaj teşviki ile damga vergisi istisnasının brüt asgari ücretin kırk katı ile sınırlandırılmasına ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.
Bilindiği üzere, 24/7/2025 tarihli ve 7555 sayılı Kanun ile 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu, 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun’da değişiklik yapılmış; Ar-Ge, tasarım ve destek personeline sağlanan gelir vergisi stopaj teşviki ile damga vergisi istisnası, 1 Ağustos 2025 tarihinden itibaren brüt asgari ücretin kırk katı ile sınırlandırılmıştır.
Söz konusu Tebliğ ile bu düzenlemelere ilişkin uygulama esasları açıklanmış ve konuya dair örneklere yer verilmiştir.
4691 Sayılı Kanun Kapsamında Gelir Vergisi Stopaj Teşviki ve Damga Vergisi İstisnası Teşvik uygulaması
Bölgede çalışan Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin ücretlerinin, brüt asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan tutar terkin edilecektir. Terkin işlemi, muhtasar ve prim hizmet beyannamesi üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle yapılır. Ayrıca, bu kapsamdaki ücretlere ilişkin düzenlenen kağıtların, brüt asgari ücretin kırk katını aşmayan kısmına damga vergisi istisnası uygulanacak olup aşan kısmı ise genel hükümler çerçevesinde damga vergisine tabi tutulacaktır.
Sınırın Aşılması Durumu
Bölgede çalışan Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin ücret gelirinin ilgili aydaki brüt asgari ücretin 40 katından fazla olması halinde, terkine konu edilecek teşvik tutarı asgari ücretin brüt tutarının 40 katına isabet eden vergiden ilgili aydaki asgari ücrete isabet gelir vergisi tutarı düşüldükten sonraki kısmıyla sınırlı olacaktır. Ancak personele ödenen ücretin brüt asgari ücretin kırk katından düşük olması halinde ise bu ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisinin asgari ücret istisnası düşüldükten sonraki kısmının tamamı gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilecektir.
Tebliğde konuya ilişkin 5 örnek verilmiş olup, sınırın aşılması durumuna dair “Örnek 1” aşağıda yer almaktadır.
Örnek 1: (A) Teknoloji Geliştirme Bölgesinde faaliyette bulunan (B) A.Ş.’de yazılım personeli olarak 2025 yılının Eylül ayında işe başlayan Bay (C)’ye yazılım faaliyeti kapsamında haftalık 45 saati geçmeyen çalışmasına ilişkin olarak 1.400.000 TL brüt ücret ödenmiştir.
(B) A.Ş.’nin Bay (C)’ye yapacağı ücret ödemesine ait teşvik uygulaması aşağıdaki gibi olacaktır.
a | Brüt ücret tutarı | 1.400.000.00 TL |
b | Vergiye tabi ücret matrahı [a – (a x % 15)] (*) | 1.370.743,79 TL |
c | Brüt asgari ücretin 40 katı (26.005,50 x 40) | 1.040.220.00 TL |
ç | Brüt asgari Ücretin 40 katına isabet eden vergi | 249.859.40 TL |
d | Asgari ücret istisna tutan (**) | 3.3I5.70 TL |
e | Asgari ücret istisna tutarının mahsubundan sonra kalan tutar (ç-d) | 246.543,70 TL |
f | Terkin edilecek tutar (e) | 246.543.70 TL |
g | Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutan (***) | 352.76O.33TL |
g | Vergi dairesine ödenecek tutar [(g – (d+f)] | 102.900,93 Tl. |
(*) SGK primi işçi payı %14 + işsizlik sigortası primi işçi payı %l = %15 olup 2025 yılı sigorta prim tavanı 195.041,40 TL’ye İsabet eden sigorta primi (29.256,21 TL) dikkate alınmıştır. | ||
(**) Her bir çalışan için mahsup edilecek asgari ücret istisna tutan, asgari ücretin matrahına isabet eden tutar dikkate alınmak suretiyle uygulanacaktır. | ||
(***) Her bir çalışanın ücret Ödemeleri dolayısıyla ulaşmış olduğu kümülatif matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi dikkate alınarak hesaplanacaktır. |
(A) Teknoloji Geliştirme Bölgesinde faaliyette bulunan (B) A.Ş.’de çalışan Bay (C)’nin ücret geliri ilgili aydaki brüt asgari ücretin 40 katından fazla olduğundan, (B) A.Ş.’nin yararlanacağı ve terkine konu edilecek teşvik tutarı, asgari ücretin brüt tutarının 40 katına isabet eden (249.859,40 TL) vergiden, asgari ücrete isabet eden gelir vergisinin mahsubu yapıldıktan sonra kalan 246.543,70 TL olacaktır. Personele ödenen ücretin vergi matrahı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden terkin edilecek tutar ile ilgili aydaki asgari ücret istisnası düşüldükten sonra kalan [352.760,33 TL – (246.543,70 TL + 3.315,70 TL)] 102.900,93 TL tutarındaki gelir vergisi ise vergi dairesine ödenecektir.
Sınırın Aşılmaması Durumu
Tebliğde sınırın aşılmaması durumuna dair verilen “Örnek 2” aşağıda yer almaktadır.
Örnek 2: (D) Teknoloji Geliştirme Bölgesinde faaliyette bulunan (E) A.Ş.’de Ar-Ge personeli olarak 2025 yılının Eylül ayında işe başlayan Bay (F)’ye Ar-Ge faaliyeti kapsamında haftalık 45 saati geçmeyen çalışmasına ilişkin olarak 800.000 TL brüt ücret ödenmiştir.
(E) A.Ş.’nin Bay (F)’ye yapacağı ücret ödemesine ait teşvik uygulaması aşağıdaki gibi olacaktır.
a | Brüt ücret tutan | 800.000,00 TL |
b | Vergiye tabi ücret matrahı [a- ( a x % 15)] (*) | 770.743,79 TL |
c | Brüt asgari ücretin 40 katı (26.005.50 x 40) | 1.040.220.00 TL |
Ç | Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutan (**) | 177.100,82TL |
d | Asgari ücret istisna tutan (***) | 3.315.70 TL |
e | Asgari ücret istisna tutannın mahsubundan sonra kalan tutar (ç-d) | 173.785,12 TL |
f | Terkin edilecek tutar (e) | 173.785.12 TL |
e | Vergi dairesine ödenecek tutar | 0 TL |
(*) SGK primi işçi payı %I4 -t- işsizlik sigortası primi işçi payı %1B %15 olup 2025 yılı sigorta prim tavam 195.041.40 TL’yc isabet eden sigorta primi (29.256.21 TL) dikkate alınmıştır. | ||
(**) Her bir çalışanın Ücret ödemeleri dolayısıyla ulaşmış olduğu kümülatif matrah toplamına uygulanacak vergi tarifesi dikkate alınarak hesaplanacaktır. | ||
(***) Her bir çalışan için mahsup edilecek asgari ücret istisna tutan, asgari ücretin matrahına isabet eden tutar dikkate alınmak suretiyle uygulanacaktır. |
(D) Teknoloji Geliştirme Bölgesinde çalışan Bay (F)’nin ücret geliri ilgili aydaki brüt asgari ücretin 40 katından az olduğundan, (E) A.Ş. tarafından Bay (F)’ye ödenen ücret üzerinden kesilen gelir vergisinden asgari ücrete isabet eden gelir vergisinin mahsubu yapıldıktan sonra kalan tutarın tamamı stopaj teşviki kapsamında değerlendirilecek olup vergi dairesine yatırılacak herhangi bir tutar bulunmamaktadır.
Bildirim ve Beyan (4691 ve 6550 Sayılı Kanunlar)
Ar-Ge, tasarım ve destek kapsamındaki her bir personel için hesaplamalar ayrı ayrı yapılacaktır.
4691 Sayılı Kanun : Terkin tutarı, Ek:1 “Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu Kapsamında Gelir Vergisi Stopajı Teşvikine İlişkin Bildirim” tablosunda gösterilecektir.
6550 Sayılı Kanun: İstisna tutarı, Ek:2 “6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun Kapsamında Gelir Vergisi İstisnasına İlişkin Bildirim” tablosunda gösterilecektir.
Her iki kapsamda da ilgili bildirim tabloları, muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ekinde ilgili vergi dairesine sunulacaktır.
Ayrıca yukarıdaki konuya ilişkin olarak yayımlanan aşağıda belirtilen 3(üç) adet Tebliğ Bilgilendirmemiz ekindedir.
1-)Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 331)
Bilgilerinize sunar, sağlıklı günlerde hayırlı işler dileriz.
Karara ulaşmak için: