KATMA DEĞER VERGISI GENEL UYGULAMA TEBLIĞINDE DEĞIŞIKLIK YAPILMASINA DAIR TEBLIĞ (SERI NO: 55) YAYIMLANDI

Sirküler No: 2025/081

Tarih: 05.09.2025


4 Eylül 2025 Tarihli ve 33007 Sayılı Resmî Gazete’de Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 55) yayımlandı.

Bu Tebliğ ile;

  • KDV iade hesabına ATİK’lerden pay verilmesi,
  • Petrol ürünlerinde ÖTV teminatinin KDV matrahina dahil edilmesi,
  • Savunma sanayi projelerine yönelik teslim ve hizmetlerde KDV istisnası
  • Milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarına yönelik taşıt teslimlerinde KDV istisnası
  • Mazbut vakıflar ve kamu taşinmaz işlemlerinde KDV istisnası
  • Petrol arama faaliyetlerinde KDV istisnası
  • İmalat ve turizm yatirimlarinda KDV istisna süresinin uzatılması

konularına ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.

  1. KDV İade hesabına ATİK’lerden Pay Verilmesi

Bu Tebliğin 7 nci maddesi ile KDV Genel Uygulama Tebliğinin “Amortismana Tabi İktisadi Kıymetlerde İade Uygulaması“ başlıklı (IV/A3-1.3.) bölümüne, ATİK nedeniyle yüklenilen KDV’nin iade hesabına dahil edilmesine ilişkin ayrıntılı açıklamalar ve hesaplama örneği eklenmiştir.

KDV ödemeksizin temin edilen mal ve hizmet alımları:

Mükelleflerin iadeye konu işlemleri ile ilgili olarak KDV ödemeksizin temin ettiği mal ve hizmet alımlarına ilişkin KDV iadesi talep etmeleri mümkün değildir. Bu durumda, iade hakkı doğuran işlem bedeli ile KDV’siz yapılan alım bedeli arasındaki farka genel vergi oranı uygulanmak suretiyle azami iade edilebilir KDV tutarı bulunacaktır.

ATİK’ten pay verme esası:

ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV tutarından, ATİK’in iade hakkı doğuran işlemlerde fiilen kullanılmaya başlandığı tarihten itibaren bu işlemlere ilişkin yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen kısmı itibarıyla pay verilmesi mümkündür.

Oranlama yöntemi:

İade talebine konu işlem bedelinin, ATİK’in aktife alınarak fiilen kullanılmaya başlandığı dönemden itibaren iade talep edilen dönem dahil ATİK’in kullanıldığı tüm işlemlerin toplam bedeline oranlanması ve ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade talebine konu işleme ait orana isabet eden tutarda pay verilmesi gerekir.

ATİK’in sonraki dönemlerde de iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılması:

ATİK’in sonraki dönemlerde de iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılması halinde iade talep edilen dönem dahil iade hakkı doğuran işlem bedelleri toplamının bu dönem dahil ATİK’in kullanıldığı toplam işlem bedeline oranlanması suretiyle ATİK’ten iade hesabına pay verilebilecek KDV tutarı belirlenir. Önceki dönemlerde bu ATİK’ten iade hesabına pay verilen KDV tutarı düşüldükten sonra kalan tutar bu dönemdeki iade hesabına pay verilecek KDV tutarı olacaktır.

Her dönem için yapılacak oranlama:

Her dönem için yapılacak oranlama sonucunda bulunan ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına verilebilecek azami pay tutarı ile önceki dönemlerde ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına verilen pay tutarları toplamı arasındaki fark kadar ilgili dönemde iade hesabına pay verilebileceğinden, bu farkın menfi olması halinde bu dönemde ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına pay verilemeyecektir.

ATİK’ten verilebilecek üst sınırın altında pay verilmişse:

İlgili dönemde iade hakkı doğuran işlemler nedeniyle doğrudan yüklenimler ve genel giderlerden verilen pay sonrasında iade hesabına o dönemde ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den verilebilecek azami pay tutarından daha az tutarda pay verilmiş olması halinde, iade hesabına dahil edilemeyen bu ATİK KDV pay tutarının sonraki dönemlerde oranlama yapılmadan doğrudan iade hesabına dahil edilmesi mümkün değildir.

ATİK’lerden verilecek pay tutarı hesabı:

İade hesabına ATİK’lerden verilecek pay tutarı hesabının, ATİK’lerin aktife alınarak fiilen kullanılmaya başlandığı tarihten itibaren iade hakkı doğuran işlemler ile toplam işlemlerin bedeli dikkate alınmak suretiyle her bir araç için ayrı ayrı yapılması gerekmektedir. Ancak, birden fazla ATİK kullanılarak üretim yapan işletmelerde, iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılan ve aynı vergilendirme döneminde aktife kaydedilen ATİK’ler için ayrı ayrı hesaplama yapılmasına gerek olmayıp bu ATİK’ler için tek bir hesaplama yapılması mümkündür.

İade talebinde bulunabilecek asgari tutar:

14/3/2025 tarihli ve 9582 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla 1/4/2025 tarihinden itibaren yapılan işlemlere uygulanmak üzere mükelleflerin iade hakkı doğuran işlemlerine ilişkin olarak iade talebinde bulunabilecekleri asgari tutar 10.000 TL olarak belirlenmiştir.

Tebliğde, uluslararası taşımacılık yapan bir mükellefin Aralık/2023’te edindiği çekiciyi Ocak/2024’ten itibaren hem yurt içi (iade hakkı doğurmayan) hem uluslararası (iade hakkı doğuran) taşımacılıkta kullandığı varsayımıyla, Şubat–Mayıs 2024 dönemleri için:

  • İade doğuran toplam işlem bedeli/ kümülatif toplam işlem (d/h) oranının her ay yeniden hesaplanması,
  • Bu oranla ATİK yüklenim KDV’sinden hesaplanan kümülatif azami pay,
  • Önceki dönemlerde verilmiş payların düşülmesiyle o dönemde verilebilecek ilave ATİK payı,
  • Dönemsel azami iade edilebilir KDV üst sınırı ve doğrudan + genel gider payları dikkate alınarak ATİK payının sınırlandırılması,
  • Bazı aylarda kümülatif üst sınırın önceki verilen toplamdan düşük kalması nedeniyle o ay ATİK payı verilememesi

adım adım gösterilmektedir.

  1. Petrol Ürünlerinde ÖTV Teminatının KDV Matrahına Dahil Edilmesi

24/7/2025 tarihinde yayımlan 7555 No.lu Kanun ile Katma Değer Vergisi Kanununun “İthalatta Matrah” başlıklı 21 inci maddesine eklenen (ç) bendi ile; özel tüketim vergisi tutarına isabet eden katma değer vergisi tutarının ithalat aşamasında alınmasını sağlamak amacıyla, Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların (petrol ürünleri) ithalinde hesaplanıp teminata bağlanan özel tüketim vergisinin, katma değer vergisi matrahına dahil edilmesine ilişkin düzenleme yapılmıştır.

Tebliğde konuya ilişkin olarak aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir:

  • Teminat karşılığı ithal edilen (I) sayılı listedeki malın teminatının hesaplanmasına esas ÖTV tutarı ithalatta KDV matrahına dahil edilecek olup, bu tutar dahil malın ithalat bedeli üzerinden KDV hesaplanacaktır.
  • İthalat sırasında ödenen ve gümrük makbuzu üzerinde gösterilen KDV’nin, mükellefler tarafından indirim konusu yapılması mümkün bulunmaktadır.
  • 4760 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı listedeki malların ithal edildikten sonra ithalatçıları tarafından yurt içinde tesliminde, ÖTV tutarı dahil toplam işlem bedeli üzerinden KDV hesaplanması gerekmektedir.
  1. Savunma sanayi projelerine yönelik teslim ve hizmetlerde KDV istisnası

KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-7.1.) bölümünde yapılan değişiklik ile, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından savunma sanayii projesi olarak onaylanıp ihracına izin verilen; uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze gibi araçların imalatını üstlenen yüklenici firmalara bu imalata ilişkin yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifalarının KDV Kanununun 13/f maddesi kapsamında KDV’den istisna tutulacağı açıklanmıştır.

  1. Milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarına yönelik taşıt teslimlerinde KDV istisnası

7555 Sayılı Kanun ile KDV Kanununun 13 üncü maddesine eklenen (o) bendi uyarınca, yalnızca milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere; Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına yapılacak bazı taşıt teslimleri KDV’den istisna edilmiştir.

Bu Tebliğ ile KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-17.4.2.) bölümünden sonra “18. Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi” başlıklı bölümü eklenerek, konuya ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.

Buna göre, 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listenin;

  • 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtların,
  • 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan taşıtların (Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar),
  • 87.11 G.T.İ.P. numarasında yer alan taşıtların (Motosikletler),

tesliminde KDV hesaplanmayacaktır.

Ayrıca, söz konusu taşıtların yukarıda sayılan kuruluşlar tarafından ithali de KDV’den istisnadır.

Yukarıda sayılan kuruluşlara, münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarına ilişkin olmak kaydıyla sadece maddede belirlenen taşıtların teslimlerinde istisna uygulanabilecek, bu kuruluşların diğer taşıt alımları ise bu kapsamda değerlendirilmeyecektir.

İstisnadan yararlanılabilmesi için ilgili kuruluşların, taşıt listesiyle birlikte Defterdarlığa başvurarak istisna belgesi (EK:34) alması ve bu belge ile onaylı listenin satıcılara veya gümrük idaresine ibraz edilmesi gerekmektedir. Satıcı tarafından düzenlenen faturada KDV gösterilmeyecek, sadece “3065 sayılı Kanunun 13/o maddesi uyarınca KDV hesaplanmamıştır” ibaresine yer verilecektir.

Bu işlemler KDV beyannamesinde, “İstisnalar – Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler” kulakçığında 344 kodu (“Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi”) üzerinden bildirilecektir.

İade taleplerinde; mahsuben iade işlemleri herhangi bir tutar sınırı olmaksızın, nakden iadeler ise 50.000 TL’ye kadar inceleme raporu, YMM raporu veya teminat aranmadan yerine getirilecektir. 50.000 TL’yi aşan nakit iadeler inceleme veya YMM raporuna göre sonuçlandırılacak; teminat verilmesi halinde iade yapılacak, teminat ise rapor sonucuna göre çözülecektir.

  1. Mazbut Vakıflar ve Kamu Taşınmaz İşlemlerinde KDV İstisnası

7555 Sayılı Kanun ile Vakıflar Genel Müdürlüğü bünyesindeki vakıflar ve bu kurum tarafından yönetilen mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler KDV’den istisna edilmiştir.

Bu Tebliğ ile KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/F-4.15.) bölümünde yapılan değişiklikle konuya ilişkin açıklamalara yer verilmiştir. Buna göre, Hazine tarafından gerçekleştirilen taşınmaz teslimleri ve kiralamalar, irtifak hakkı, kullanma izni ve ön izin işlemleri; Kentsel Dönüşüm Başkanlığı ile TOKİ’nin yalnızca arsa ve arazi teslimleri ile Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği mazbut vakıflara ait taşınmazların satışları KDV’den istisna edilmiştir. Ancak, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı ve TOKİ’nin arsa ve arazi dışındaki taşınmaz teslimleri ile hizmetleri ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün kendi mülkiyetinde bulunan ya da yönetmediği/temsil etmediği vakıflara ait taşınmaz satışları istisna kapsamında değildir.

  1. Petrol arama faaliyetine ilişkin istisna

Bu Tebliğ ile KDV Genel Uygulama Tebliğinin petrol arama faaliyetlerinde istisna uygulamasına ilişkin (II/B-3.1.2.) bölümünün üçüncü paragrafının sonuna “Onaylanan bu liste Genel Müdürlükçe Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda gönderilir.” cümlesi eklenmiştir.

Söz konusu paragrafın güncel hali aşağıdaki gibidir:

İstisna kapsamında münhasıran petrol arama faaliyetlerinde kullanılmak üzere sarf malzemesi niteliğinde olan malzemeler ile hizmet alımında bulunan ilgili kişi ve kuruluşlarca, bu mal ve hizmetlere ilişkin fatura bilgilerini içeren bir liste hazırlanır ve faturanın düzenlendiği ayı takip eden ayın 10 uncu gününe kadar Petrol İşleri Genel Müdürlüğüne verilir. Petrol İşleri Genel Müdürlüğünce bu liste yedi gün içinde incelenerek onaylanır. Onaylanan bu liste Genel Müdürlükçe Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda gönderilir.”

  1. İmalat ve Turizm Yatırımlarında KDV İstisnası

KDV Kanununun geçici 37. maddesi kapsamında, imalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflerin belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifalarında uygulanan KDV istisnasının süresi, 9770 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile 31/12/2028 tarihine kadar uzatılmıştı.

Bu Tebliğ ile söz konusu düzenlemeye ilişkin olarak KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/E-7/A.1.) bölümünde yer alan açıklamalar “31/12/2028” olarak güncellenmiştir.

Söz konusu „Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 55)” ektedir.

Bilgilerinize sunar, sağlıklı günlerde hayırlı işler dileriz.

Karara ulaşmak için: