EN DÜŞÜK EMEKLİ AYLIĞI TUTARININ ARTIRILMASI VE ASGARİ ÜCRET DESTEĞİNE İLİŞKİN KANUN YAYIMLANDI

Sirküler No: 2025/014

Tarih: 05.02.2025


4 Şubat 2025 tarihli ve 32803 sayılı Resmi Gazete’de “7539 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” yayımlandı.

Diğer düzenlemelerin yanı sıra bu Kanun ile;

  • En düşük emekli aylığı tutarı 12.500 TL’den 14.469 TL’ye artırılmış,
  • 2025 yılı Ocak ila Aralık aylarında işverenlere, finansmanı İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacak şekilde aylık 1.000 TL asgari ücret desteği sağlanması yönünde düzenleme yapılmıştır.

En Düşük Emekli Aylığı Tutarının Artırılması

Bu Kanunun 4 üncü maddesi ile 5510 Sayılı Kanun’un ek 19 uncu maddesinde yapılan değişiklikle en düşük emekliği aylığı tutarı 12.500 TL’den 14.469 TL’ye artırılmıştır.

“EK MADDE 19- Bu Kanun veya bu Kanunla yürürlükten kaldırılan ilgili kanun hükümlerine göre malullük ve yaşlılık sigortasından ödenen aylıklar ve aylıklar ile birlikte her ay itibarıyla yapılan ödemeler toplamı dosya bazında, 8/2/2006 tarihli ve 5454 sayılı Kanunun 1 inci maddesi uyarınca yapılacak ek ödeme dâhil 14.469 Türk lirasından az olamaz. Ölüm sigortasından yapılan ödemeler toplamı ise bu tutarın hak sahiplerinin hisseleri oranı esas alınarak tespit olunacak tutarından az olamaz.

Bu Kanun kapsamında hesaplanan aylıklar, bu madde ile belirlenen tutardan düşükse aradaki fark Hazineden tahsil edilir.

Uluslararası sosyal güvenlik sözleşmeleri gereğince bağlanan kısmi aylıklar için bu madde hükümleri uygulanmaz.”

Bu düzenleme, 2025 yılı Ocak ayı ödeme döneminden itibaren uygulanmak üzere 4/2/2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Asgari Ücret Desteği

Bu Kanunun 5 inci maddesiyle, 5510 Sayılı Kanun’a eklenen geçici 109 uncu madde ile 2025 yılı Ocak ila Aralık aylarında işverenlere, finansmanı İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacak şekilde aylık 1.000 TL asgari ücret desteği sağlanması yönünde düzenleme yapılmıştır.

Buna göre, 4/(a) kapsamında haklarında uzun vadeli sigorta kolları hükümleri uygulanan sigortalıları çalıştıran işverenlerce;

  1. a) 2024 yılının aynı ayına ilişkin Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde prime esas günlük kazancı 1.000 Türk lirası ve altındabildirilen sigortalıların toplam prim ödeme gün sayısını geçmemek üzere, 2025 yılında cari aya ilişkin verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının,
  2. b) 2025 yılı içinde ilk defa bu Kanun kapsamına alınan işyerlerinden bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının,

2025 yılı Ocak ila Aralık ayları/dönemi için günlük 33,33 Türk lirası ile çarpımı sonucu bulunacak tutar, bu işverenlerin Kuruma ödeyecekleri sigorta primlerinden mahsup edilecek ve bu tutar İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır.

Ayrıca, yukarıda belirtilen prime esas günlük kazanç tutarı;

  • 6356 sayılı Kanun hükümleri uyarınca toplu iş sözleşmesine tabi özel sektör işverenlerine ait işyerleri için 2.000 Türk lirası olarak esas alınacaktır.
  • 3213 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesi uyarınca ücretleri asgari ücretin iki katından az olamayacağı hükme bağlanan “Linyit” ve “Taşkömürü” çıkarılan işyerlerinde yer altında çalışan sigortalılar için 2.667 Türk lirası olarak ve 2024 yılının aynı ayına ilişkin Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen prim ödeme gün sayısının bir buçuk katını geçmemek üzere, 2025 yılında cari aya ilişkin verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısı dikkate alınacaktır.

İşyerinde çalıştırılan sigortalılarla ilgili 2025 yılı Ocak ila Aralık aylarına/dönemine ait aylık prim ve hizmet belgelerinin veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresi içinde verilmediği, sigorta primlerinin yasal süresinde ödenmediği, denetim ve kontrolle görevli memurlarca yapılan soruşturma ve incelemelerde; çalıştırılan kişilerin sigortalı olarak bildirilmediği veya bildirilen sigortalının fiilen çalıştırılmadığı durumlarının tespit edilmesi, Kuruma prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunması hâllerinde bu destekten yararlanılamayacaktır. Ancak Kuruma olan prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarını 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendiren ya da ilgili diğer kanunlar uyarınca yapılandıran işverenler bu tecil ve taksitlendirme veya yapılandırma devam ettiği sürece bu destekten yararlandırılacaktır.

Bu düzenleme 1/1/2025 tarihinden itibaren uygulanmak üzere 4/2/2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu “7539 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ektedir.

Bilgilerinize sunar, sağlıklı günlerde hayırlı işler dileriz.

Karara ulaşmak için: